streda 2. januára 2013

RECENZIA : Atlas mraků David Mitchell


  • originálny názov : Cloud Atlas
  • počet strán : 504
  • vydané v CZ : Mladá fronta 2012
  • kúpiť
anotácia :

Atlas mraků získal nominace na Booker Prize, James Tait Black Memorial Prize, Arthur C. Clarke Award a Nebula.

David Mitchell ve svém rozsáhlém románu Atlas mraků maže hranice mezi styly, žánry i časovými rovinami a poutavým způsobem se zamýšlí nad nebezpečím lidské touhy po moci i jejími možnými důsledky.

Nedobrovolný cestovatel plavící se v roce 1850 přes Tichý oceán, vyděděný skladatel obstarávající si nejisté živobytí v Belgii mezi 1. a 2. světovou válkou, ambiciózní novinářka píšící v Kalifornii v dobách, kdy tam byl guvernérem Ronald Reagan, ješitný nakladatel ukrývající se před věřiteli ze zločineckého podsvětí, geneticky modifikovaná jídlonoška čekající na smrt a Zachry, mladý ostrovan zažívající soumrak vědy a civilizace – to jsou vypravěči Atlasu mraků, kteří odkudsi z potemnělých chodeb dějin slyší dozvuky ostatních příběhů. Každý záchvěv ozvěny více či méně pozměňuje jejich vlastní osudy.

Moje pocity :

Atlas mraků bol vydaný vydavateľstvom BB/art už v roku 2006, no vtedy nebol záujem až tak veľký ako práve teraz, kedy na nás z každého kina vytŕča úžasný plagát k filmu. Takže druhé vydanie v podaní vydavateľstva Mladá fronta, nemohlo prísť v lepšom čase. Priznám sa, že aj ja som sa dala ovplyvniť a nedávno som si túto skvelú knihu kúpila. David Mitchell nie je ani zďaleka v písaní nijaký nováčik a že je majster slova som sa presvedčila sama, pri čítaní tejto bichle s 504 stranami, s maličkým písmom.

Atlas mrakov začína zápiskami do denníka Adama Ewinga, neskôr dopismi nadaného Roberta Frosbishera, detektívkou v podaní novinárky Luisy Reyovej, mojimi obľúbenými vtipnými scénami pána Cavendisha, ktorý si toho chudák užil viac než dosť, sci-fi v podaní vypočúvania Orison Sonmi a nakoniec dystopické rozprávanie Zachryho " že jo ". A keby sa Vám to zdalo málo, potom si to dáme od druhej polovice knihy opačným smerom. David Mitchell napísal do jednej knihy šesť príbehov a ak sa niekomu zdá, že sú totálne ale TOTÁLNE odlišné je to úplne normálne, pretože oni naozaj sú odlišné :D. Ale čo ten pán autor dokázal? On ich spojil a ešte ako! To bolo totálne nepravdepodobné, neskutočne dômyselné a nápadité.

Kniha Atlas mrakov nie je zrovna ľahké čítanie. Prvý príbeh sa mi čítal dosť ťažko, kým som si navykla na autorov štýl a popravde, celý prvý príbeh mi pripadal nesmierne nudný. Polovicu času sme totiž na palube lodi a kým som sa dostala k nejakej pointe, veľmi obsiahlo autor opisoval pomocou Ewingovho denníka všetko naokolo. Potom však prišiel na rad príbeh o nádejnom skladateľovi a už to išlo. Pokiaľ som všetky jeho dopisy neprečítala, knihu som nezavrela. Nehovoriac, že už v tomto príbehu bol súvis s tým prvým a bola som strašne zvedavá ako sa to vlastne VŠETKO bude spájať. Každý príbeh, vlastne všetko spolu nadväzovalo a ja som sa nestíhala čudovať.
Na knihu Atlas mrakov si musíte spraviť čas, pretože musíte nad všetkým premýšľať aby ste si ju dokonale vychutnali.
Autor nielen posúval príbehy od jednej doby k druhej, ale tak používal v príbehoch aj vyjadrovanie postáv. Páčilo sa mi to, ako sa vyhral so slovnými spojeniami  a kým som na začiatku čítala opisy posádky v staromódnom slovoslede s archaizmami, každým ďalším dejom sa autor vsunul do danej doby a daným zvyklostiam v rozprávaní. Fakt myslel na všetko. Sledovať osudy všetkých hrdinov bolo reálnejšie a namiesto nudy som sa uchechtávala vo výrazoch aké sa v skutočnosti používali a aké sa "možno" budú. Viac som sa vedela do prostredia deja vcítiť.
Áno David Mitchell myslel naozaj na všetko. Myslel hlavne na svojich čitateľov, pretože každému sa páči niečo iné. Kým jeden preferuje históriu, druhý zasa detektívku a ja dystópiu :D. Takže zhrňme si to. Jedna kniha, 6 príbehov, 6 žánrov a 6 rôznych štýlov písania. Každý si určite v tejto knihe nájde to svoje. To garantujem.

Je to tak zvláštne, že som sa upla na hrdinov knihy jednotlivo, avšak ako celok je to úplne o inom. Takú rozpoltenosť pri knihe som už dávno nezažila. Teraz si už môžem s kľudným svedomím pozrieť aj filmové spracovanie, aj keď vážne netuším ako toto dokázali sfilmovať. Tlieskam Atlasu mrakov, že si ma získal ! A vy sa ponáhľajte s kúpou, lebo ako tak pozerám vo väčšine obchodov, je kniha vypredaná. To k téme, čo urobí jedno filmové spracovanie.


6 komentárov:

  1. To znie veľmi zaujímavo!
    Zrejme si teraz pozriem ten film 8) a potom uvidím, čo s knihou 8)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc díky za připomenutí přidat si knihu do TBR listu a recenzi! Jsem ráda, že se objevil na knihu nějaký názor, protože teď vím, že stojí za to odložit film a vychutnat si knihu. Jen si tu bichli asi nechám na léto:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja ďakujem :) ... je to výnimočná kniha a popravde niečo tak zvláštne som čítala prvý raz a stojí to za to :)

      Odstrániť
  3. Film je velmi dobre natoceny...ten ma prinutil precitat knihu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. HA!
    Našla som tu na to recenziu, prečítala som ju a teraz viem, že nabudúce si už tú knihu určite kúpim (ideálne spolu s dvd) pretože ma vážne zaujíma ako sa to spojí.
    A okrem toho moja matka miluje zdanlivo nesúvisiace príbehy, ktoré sa spoja do jedného (napr. film Pulp Fiction z roku 1994 je taký) a ešte keď ide o knihu! Bude nadšená! :D
    Vďaka.

    OdpovedaťOdstrániť