streda 23. apríla 2014

RECENZIA : Mesto padlých anjelov Cassandra Clare


  • originálny názov : City of Fallen Angels (The Mortal Instruments, #4)
  • počet strán : 400
  • vydané na SK : 2014 Slovart
  • kúpiť
anotácia : Valentine je porazený a vojna sa skončila. Clary Frayová sa vracia späť do New Yorku k novému životu. Chce sa stať plnohodnotnou Tieňolovkyňou a zároveň sa učí používať svoju špeciálnu silu. Jej mama je zasnúbená so svojou celoživotnou láskou a Dolnosveťania a Tieňolovci si nažívajú v pokoji. A čo je najdôležitejšie: s Jaceom sú konečne spolu.
Nič však netrvá večne. Niekto vyvražďuje Tieňolovcov, rozdúchava napätie medzi Dolnosveťanmi, a to môže viesť len k ďalšej vojne. Clary nedokáže pomôcť ani jej najlepší priateľ Simon. Jeho mama totiž zistila, že je upír, a vyhodila ho z domu. A aby toho nebolo málo, randí naraz s dvoma krásnymi a nebezpečnými babami. Clary napokon zisťuje, že nešťastnou náhodou dala do pohybu sled hrozivých udalostí, ktoré môžu zapríčiniť, že stratí všetkých, ktorých miluje.

Moje pocity :

Mesta padlých anjelov som sa trošku obávala. Celé to pramenilo z toho, že sa všetko rozuzlilo v tretej knihe a ja som ani len netušila, čo Cassandra Clare môže ešte vymyslieť, aby príbeh potiahla a nenechala ma nudiť. Po tomto diele však musím uznať, že táto autorka dokáže z niečoho, čo už zdanlivo nemôže pokračovať, urobiť ďalšiu napínavú knihu, ktorá čitateľa vtiahne naspäť k Tieňolovcom. Otvorila v tomto jej svete úplne nový príbeh, ale zároveň som mala pocit poznania.

Úvod knihy patrí Simonovi, ktorého Clare rozobrala do hĺbky. Páčilo sa mi dostať sa k nemu bližšie, čítať jeho myšlienky, ako sa vyrovnáva s tým, že je upír a jeho vzťahy-nevzťahy s ostatnými postavami. Myslím, že v tejto knihe bolo Simona viac ako v iných knihách a veľmi to pomohlo. K tejto postave som sa totiž nevedela nejako dostať a v predchádzajúcich dieloch mi dosť vadil. Tu bol záchytným bodom, v konečnom dôsledku bol vlastne jeden z hlavných aktérov k rozuzleniu deja. Clary mi pripadala vyzretejšia a vzhľadom na podivné správanie Jacea, zbytočne netlačila na pílu. Jace bol zase veľmi hĺbavý a menil sa každou ďalšou stranou. Ako vždy city držal v sebe, ale keď ich už vypustil von, stálo to zato. 

A spomenul si na Valentina. Na Valentina, ktorý mučil a väznil jedinú ženu, ktorú kedy miloval, a ktorý učil svojho syna-obidvoch synov-, že milovať niečo znamená navždy to zničiť.

Táto časť bola akoby prepracovanejšia, viac nútila čitateľa premýšľať a spájať si súvisiace kúsky. Autorka si počiatočným Simonovým rozprávaním chystala pôdu, pre slušne nadbiehajúci napínavý dej. A potom čo v knihe predviedla, vie predviesť iba Clare. Vie podržať dej taký napínavý, až čitateľ jednoducho musí prečítať celé pasáže naraz a nekúskovať. 
V tejto knihe boli postavy také akoby známejšie. Užívala som si ich akoby viac, keď že som ich poznala z predchádzajúcich častí. Je zaujímavé, že v knihách kde sa nachádzajú viaceré vedľajšie postavy, si ich veľa krát neviem zapamätať, alebo aj keď sa tak stane, po čase jednoducho na ne zabudnem a spomínam si len na tie hlavné postavy. V týchto knihách sú vedľajšie postavy tak dobre napísané, tak dôverne sa dostávajú pod kožu, že je jednoducho každá dôležitá a vryje sa do pamäti, presne tak ako Clary s Jaceom. Neviem si predstaviť príbeh bez Magnusa, bez Isabelle,Maie, Aleca, Simona a ostatných. Len toho jediného sa bojím, čo z Cassandry vyvstane a čo do konca série ešte s tými postavami dokáže urobiť.

Obálka knihy je veľmi pekná. Ono ja som si to ani tak neuvedomovala ako dobre vyzerá. Prišla som na to až vtedy, keď som ju uložila k prvým trom knihám v polici. Fakt to dobre ladí a je to také, iné a zaujímavé. Bonbónik ku koncu knihy tiež pohladí nejedno čitateľské srdiečko, verné Nástrojom smrteľníkov psssssssssst... je to list. Čo na záver? Som fascinovaná, že táto autorka dokáže udržať čitateľa. Som prekvapená, aký opäť otvorený koniec tomu dala a že sa nebála, ako to budú brať fanúšikovia. Ona si vie príbeh naplánovať dopredu, ale tak že je nemožné niečo predvídať.



Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.

1 komentár:

  1. pěkná recenze, ta fotka s černejma očima je dost strašidelná :-D

    roo.rachel.1987@gmail.com
    http://rachel-roo.blogspot.cz/2014/04/velka-knizko-placickova-soutez.html

    OdpovedaťOdstrániť