pondelok 3. novembra 2014

RECENZIA : Jen si troufni Katie McGarry

Po Echo a Noahovi z knihy Prekroč svůj stín, prichádza na scénu Beth a Ryan. Trúfnu si ešte zlepšiť skóre predchádzajúcej knihy?

Beth je nenapraviteľná skejťáčka ( nemám rada toto slovo, ale počas čítania som si naň musela zvyknúť ). Jej život je poflakovanie, drogy, kamaráti nie z najlepších vrstiev a matka, ktorú stále zachraňuje z pazúrov jej terajšieho "priateľa" a chľastu.
Ryan je najlepší basebalový hráč, najobľúbenejší medzi dievčatami, rodina naoko dokonalá a má potrebu vo všetkom zvíťaziť. Výzva pozvať na rande potetovanú skejťáčku, ktorá vôbec nezapadá do "úrovne" jeho kamáratov? Sem s tým!!!

Bethine a Ryanove svety sa však nečakane spájajú a môžno ona nie je až aká nenapraviteľná a možno on nie je taký namyslený... Možno majú niečo spoločné a možno z toho bude láska.


Jen si troufni z pera McGarryovej bola veľmi očakávaná kniha. Vezmime do úvahy, že Prekroč svůj stín bola kniha nadpriemerne hodnotená. 90% recenzentov a čitateľov knihu vychvaľovalo do nebies, takže na druhú knihu boli už pred vydaním dosť vysoké nároky. Keď je niečo dobré, je len logické, že čitateľ čaká niečo ďalšie ešte lepšie.

Príbeh Beth a Ryana bol úplne iný. Beth autorka vykreslila ako tú, ktorá sa ničoho nebojí. Snažila sa vzbudiť v čitateľovi dojem, že je silná, vie do čoho ide a stojí si za tým. Avšak zabudla na racionálne myslenie, skutočnosť, že sa nevie vyrovnať s určitými problémami a dokonca z nej urobila utiahnutú šedú myš, akonáhle sa objavila v inom prostredí. Stačilo zmeniť situáciu a Beth bola zrazu úplne iný charakter. Ryan bol zasa pán športovec, na ktorého všetci dohliadali, aby správne upresnil svoju kariéru, stál si za tým a keď sa zjaví Beth, zrazu má úplne iné ciele. Mám pocit, že postavy zo začiatku knihy boli úplne iné, ako na konci.
Jen si troufni má úvod šialene dobrý. Mám rada, keď sú hlavné hrdinky tak trochu potvory. Autorka však vsadila na pohnutú psychiku rodinnými problémami aj v tejto časti a opäť to bola matka, ktorá zohrávala v príbehu veľkú rolu. Mám taký pocit, akoby autorka čítala nejakú psychologickú knihu s námetom aké sú matky dôležité vo výchove dieťaťa. V tomto príbehu bol materinský inštinkt naozaj na vedľajšej koľaji a Beth bolo / z hľadiska podania pomocnej ruky svojej spitej materi / jedno dokonalé dieťa, ktoré sa snaží svoju matku chrániť. Ten ochranársky pud, bol teda úplne opačný.

Kým bol teda úvod šialene dobrý a rýchlo som sa prehryzla pár stranami a čakala čo sa stane, prišlo jadro knihy. V podstate sa v ňom nedialo nič a autorka len využívala svoje sínusoidy, ktoré sa čitateľom tak páčia. Spojiť dve postavy, ukázať ich city a následne ich skryť. Schádzame sa, rozchádzame sa, zachraňujeme sa + autorkine veľmi dobré písanie, udrží menej náročného čitateľa. Avšak po prvej časti som čakala niečo viac. Viac rozhodnosti, viac scén, kedy si hlavná hrdinka dokáže svoje rozhodnutia obhájiť. Detto bolo pri Ryanovi.... Na povrchu rozhodnosť a vo vnútri ustráchanosť. Tieto postavy mi prišli veľmi slabé.

Záver bol takpovediac predvídateľný. Nič nečakané na mňa nevybaflo z poslednej strany. Všetci dosiahli to, po čom túžili a žili šťastne až kým nepomreli. Chýbala mi dramatickosť toho všetkého, potrebovala som viac iskrenia vo vzťahu a menej bizarných scén. Tie tu už boli v predošlej časti a dosť sa mi okukali. Kniha je dobrá- naozaj dobrá- na čítanie bez potreby premýšľať, jednoduchosť a dobrý štýl ide ruka v ruke s touto autorkou. Nečakajte však knihu, na ktorú nezabudnete do konca života. Možno raz príde čas, kedy práve táto autorka zbuchne príbeh, ktorý naozaj bude stáť za to a všetkým padne sánka. Avšak zatiaľ sa mi autorka fixuje ako priemerná autorka, ktorej prvý diel zožal úspech s neokukaným NEW adult žánrom, ktorého sa vzápätí všetci prejedli a trebalo by prísť s niečím naozaj novým.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu ALBATROSMEDIA a knihu si môžete kúpiť tu.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára